miércoles, 22 de febrero de 2017

Document sobre el fet religiós a Catalunya: benvingut!

Es va presentar el dimarts 21 de febrer a la tarda, en un acte al Parlament de Catalunya, el document ‘El fet religiós en la Catalunya del futur: drets humans, reconeixement i cooperació’. L’escrit presenta les inquietuds de 17 entitats, a les quals se’n poden sumar moltes més dins una iniciativa oberta, en un moment molt important per al nostre país. Són principis basats en una llibertat religiosa entesa des de la idea que la nostra societat és plural, no pas laica o separada en bloc de les creences.

A partir d’aquí, es vol definir una neutralitat religiosa, la de la no confessionalitat dels poders públics, aplicada en un sentit de reconeixement de les realitats religioses i de la cooperació amb les totes les confessions, sigui quina sigui la seva presència, implantació o seguiment entre els catalans. En un document que tracta explícitament la gran qüestió de la llibertat educativa vinculada a les pròpies conviccions religioses, es deixen enrere aquells dos coneguts extrems: la concepció d’un estat confessional, en el nostre cas catòlic, i l’alternativa de convertir l’administració en una instància laïcista excloent que vol relegar les religions a l’àmbit privat.

Amb aquest document, que és molt important perquè el fet religiós no perdi el tren de les transformacions polítiques que es poden produir a Catalunya els propers mesos (siguin quines siguin), es deixa clar que un país madur, democràtic i divers entén les religions com un patrimoni positiu de la societat i, per tant, no hi són ni perquè l’estat s’identifiqui amb cap creença concreta ni perquè totes quedin excloses. En altres paraules, ni laïcisme ni confessionalitat: simplement reconeixement i cooperació des de la separació entre el poder civil i les estructures i les realitats que representen el fet religiós. Donem la benvinguda a una iniciativa, la d’aquest document, que pot ser un referent per a molts altres països o societats concretes, a Europa i a la resta del món.


Documento sobre el hecho religioso en Cataluña: ¡bienvenido!

Se presentó el martes 21 de febrero por la tarde, en un acto en el Parlamento de Cataluña, el documento 'El hecho religioso en la Cataluña del futuro: derechos humanos, reconocimiento y cooperación'. El escrito presenta las inquietudes de 17 entidades, a las que se pueden sumar muchas más dentro de una iniciativa abierta, en un momento muy importante para nuestro país. Son principios basados ​​en una libertad religiosa entendida desde la idea de que nuestra sociedad es plural, no laica o separada en bloque de las creencias.

A partir de aquí, se quiere definir una neutralidad religiosa, la de la no confesionalidad de los poderes públicos, aplicada en un sentido de reconocimiento de las realidades religiosas y de la cooperación con todas las confesiones, sea cual sea su presencia, implantación o seguimiento entre los catalanes. En un documento que trata explícitamente la gran cuestión de la libertad educativa vinculada a las propias convicciones religiosas, se dejan atrás aquellos dos conocidos extremos: la concepción de un estado confesional, en nuestro caso católico, y la alternativa de convertir la administración en una instancia laicista excluyente que quiere relegar las religiones al ámbito privado.

Con este documento, que es muy importante para que el hecho religioso no pierda el tren de las transformaciones políticas que se pueden producir en Cataluña en los próximos meses (sean cuales sean), se deja claro que un país maduro, democrático y diverso entiende las religiones como un patrimonio positivo de la sociedad y, por tanto, no están ni para que el estado identifique con ninguna creencia concreta ni para que todas queden excluidas. En otras palabras, ni laicismo ni confesionalidad: simplemente reconocimiento y cooperación desde la separación entre el poder civil y las estructuras y las realidades que representan el hecho religioso. Damos la bienvenida a una iniciativa, la de este documento, que puede ser un referente para muchos otros países o sociedades concretas, en Europa y en el resto del mundo.

No hay comentarios:

Publicar un comentario